jueves, 2 de agosto de 2012

UN MÓN D'IDEES i QUELCOM MÉS....

juandon
good idea



Steven W. Anderson i - responsable de la direcció d'un programa d'implantació de les Noves Tecnologies en el seu districte, als EUA, amb 80 escoles i 57.000 estudiants - ens explica, a través de 5 preguntes, com podem plantejar, des del paper directiu, el canvi real en aquest àmbit: cal que tots i totes entenguem, dins de la comunitat educativa (el que inclou a famílies, docents i equips de direcció), que l'alfabetització digital i l'accés a la tecnologia dins dels contextos d'aprenentatge és completament necessari en el segle XXI. i d'altres que hem treballat i treballem sobre aquest aspecte....investigadors, docents----australians, de Singapur, India, llatinoamèrica, Canadà,....


   Però sobretot per gent que l'Educació no sigui com ara: 33% fracàs escolar, 53% d'abandonament abans d'acabar l'ESO...en fí, ara mateix estem JHON MORAVEC de la Universitat de Minessota, Cristobal Cobo de la Universitat d'Oxford i jo mateix, estem realitzant una investigació-projecte, per tal de REDIFINIR l'EDUCACIÓ i la seva implementació en la vida de les persones: relació aprenentatges-treball, aprenentatges informals, invisibles, naturals i disruptius....

1. Cap a on anem com a organització?
La visió general de la / l'inspector / a d'Educació està fora del meu abast com a director o directora d'un centre educatiu però, què puc fer perquè la direcció d'un programa específic a nivell de centre s'adapti a la visió de la Consergeria? Què necessitem? Quins mitjans posarem per arribar als seus objectius? Com podem corregir les desviacions en aquesta marxa cap a les metes que hem fixat?

2. Què estem fent per dur a terme la nostra tasca?
Per exemple, un objectiu pot ser preparar la comunitat educativa per fer front als canvis del segle XXI, donant suport a les necessitats tecnoloógicas a través de la planificació (en les Programacions) i la integració. Val. Què fa el centre educatiu en la seva totalitat, començant per nosaltres / es - l'equip directiu - per conduir aquest canvi? Aquest canvi, per cert, ha de ser vist com un continu i no s'haurien de veure "salts" bruscos en la programació i la planficació

3. En què millora l'aprenentatge de l'alumnat?
Al final, sembla obvi que el nostre objectiu és educar els alumnes i les alumnes, ajudant-los a descobrir les seves passions i proporcionant les eines i els recursos necessaris per desenvolupar-se en un món canviant i en continu desenvolupament. Ens hem d'assegurar de fer tot el necessari perquè tota aquesta innovació creu, realment, un ambient d'aprenentatge òptim. Quin és aquest? Què necessitem per crear-lo?

4. ¿Connectem avui?
Una gran lliçó que vaig aprendre com a professor és que les connexions que vaig fer amb la meva família milloraven la meva aula. Si mostres als teus alumnes que et preocupes per elles / us, llavors comencen a preocupar pel seu aprenentatge. Moltes famílies tenen mala disposició i actitud negativa cap a l'escola; intent de connectar amb ells i elles fan la nostra feina més fàcil. Doncs bé, el mateix passa amb la Tecnologia: s i tot el que fem és donar als i les docents un menú amb opcions, segurament no compleixin amb ell ni disposin de les oportunitats que necessitin. Has de connectar amb elles / us i reunir-te individualment per oferir un assessorament personalitzat i, també, els seus consells i crítiques fora de la pressió de grup.

5. ¿El que estic fent és "el millor" per als / les estudiants?
És una pregunta importantíssima, amb la qual hem de començar i amb la qual també hem d'acabar. No importa què facis, el bonic que sigui i els premis que guanyis si, realment, no redunda en una millora de la qualitat educativa per als seus destinataris: els alumnes i les alumnes. Cada dia tens l'oportunitat de fer "alguna cosa gran", encara que no ho sembli, cada vegada hi ha noves i majors oportunitats: aprofita-.


 Darrerament, es parla molt de "content curator": recursos que serveixen per organitzar la informació, cada vegada més disseminada i massiva, que trobem a internet, a manera de filtre. En realitat, del que es tracta, bàsicament, és d'organitzar aquests continguts dotant-los de coherència interna i assegurant la seva qualitat i la seva rellevància respecte als nostres interessos i els dels nostres / as alumnes...


1. Troba el contingut més rellevant i interessant per incorporar a l'aula
Jo trec la major part dels materials de la meva xarxa personal d'aprenentatge, de la xarxa tan àmplia de col · legues i expertes / es que he anat constriyendo i en l

a qual puc compartir idees i recursos amb tots i totes cada dia. Bàsicament, em centro en Twitter, Facebook i els blocs.

2. Filtrar el contingut i selecciona el millor
Per això, solc usar Diigo; aquí col · lecciono les meves petites "joies"

3. Afegeix el teu perspectiva i contextualitza el contingut
Pregunta't: Com encaixa aquest material amb el tema, l'aula, els alumnes i les alumnes ...?

4. Col · loca el contingut de manera que tot giri al voltant d'un eix
Aquest pas implica una jerarquia i un ordre entre els recursos, i utilitzar la juxtaposició per incrementar l'eficàcia dels materials que oferim sobre els resultats de l'aprenentatge

5. Crear el producte final
Aquí és on, finalment, el teu treball es fa visible; disposes de moltes eines per mostrar la teva selecció: scoop.it, storify, storyful, wikis o diapositives

6. Comparteix la teva feina
Aquest treball que has realitzo implica i necessita una audiència. Per exemple, sovint, quan faig una presentació o dono una conferència, el penjo al bloc a través d'un Slideshare

7. Involucrar els i les estudiants al voltant d'una conversa sobre el contingut
Proporcionem un espai (T Witter, Facebook, el bloc o el moodle) perquè puguin participar els / les estudiants, col · legues i expertes / es. Totes / us poden contribuir.

8. Realitzar un seguiment i una avaluació dels continguts seleccionats
Com a docents és important, per al nostre desenvolupament, saber l'èxit que tenen els continguts i materials que impartim i utilitzem, mitjançant la implicació de les / els estudiants, el nombre de comentaris o la seva difusió a través de la Xarxa...




Tot això significa, no el que diran els docents "tenim massa feina" i només faltaria fer això, no, és que això significa un canvia total del concepte educació i com s'ha de fer, i està demostrat que la millora es EXPONENCIALMENT millor, per
ò es clar, passem de tenir DRET A L'EDUCACIÓ, a estar OBLIGATS per l'educació, per la qual cosa, el temps, les activitats, la feina-....tot el que entenem per educació, és una altra cosas que res té a veure amb el que fem ara i que vulguèssim o no, serà com ho excplico, SI O SI....




Tenim el poder d'aprendre qualsevol cosa: Com gestionadores teu aprenentatge? , Com i per on començaries? Com ordenarías i classificaries la informació?, Com organitzar-teu temps?

Primer necessitaré disposar d'informació sobre un tema en p

articular. Buscar informació a la web pot constituir-se en un treball titànic i moltes vegades reduït a pocs autors que inicialment es prenen com a vàlids i de vegades no ho són tant. És clar recopilar informació comporta després l'esforç d'interpretar, sintetitzar-la i recrear-la per poder usar-la.

Les preguntes essencials de l'alfabetització digital que es presenten una i altra vegada en aquestes instàncies del procés de presa de informació:
On trobar informació interessant?
Com saps si pots confiar en el que es troba?
Com i on es trobaran subjectes experts en la matèria en què puguis confiar perquè t'ajudin a aprendre?
Per què és una reflexió important quan estàs aprenent coses noves?
Com sintetizarías la informació recopilada?
Per què és important compartir el que has après? Com faries per compartir les teves produccions?

Aquestes primeres instàncies han de fer visible les fonts d'informació que tenen els alumnes, la capacitat de prendre referents sobre un determinat tema, quins seran els fars a seguir.
És molt recomanable disposar de diverses opcions prefiltradas d'autors en avançar sobre determinada temàtica, sobre ells treballaran els alumnes a l'hora de contrastar informació específica i això servirà de metàfora perquè ells en el futur puguin seleccionar la seva xarxa d'informació rellevant.

Tenir la taula servida en aquestes instàncies de recopilació d'informació no és necessàriament recomanable, no és una webquest on oferim els autors i totes les fonts, haurem de fer una bastida didàctic molt bé programat perquè l'alumne pugui trobar i suggerir fonts, autors, nodes de coneixement on poder abeurar informació i després posar-la en tensió, contrastant. Aquest serà el punt base on s'hauran apropiar dels criteris de selecció i recerca d'informació, així com dels primers contrastos d'interpretació.








http://lider2.com/portal/?p=217  "El mundo de las ideas de "juandon"